Begrijpend lezen start in de kleuterklas met begrijpend luisteren

Onderzoek toont aan dat het niveau van begrijpend lezen nog steeds daalt in ons onderwijs. Het is een misvatting om te denken dat het begrijpend leesonderwijs pas start in de lagere school. Begrijpend lezen wordt voorbereid door begrijpend luisteren in de kleuterschool en de eerste graad van het lager onderwijs.

 In deze navorming krijg je inzichten en een kader mee om bewust in te zetten op begrijpend luisteren en verhaalbegrip.

We nemen de vijf sleutels voor effectief begrijpend lezen onder de loep en maken de transfer naar begrijpend luisteren. Met mooi boekenmateriaal bouwen we een krachtige luisteractiviteit op. Op deze manier werk je aan het vergroten van de kennis van de wereld en woordenschat.

Goed begrijpend luisteronderwijs leidt tot een betere kennis van de wereld, meer woordenschatkennis en kwaliteitsvolle interacties. Bovendien bereidt het kinderen goed voor op begrijpend lezen in de lagere school.

Met de inhoud van deze sessie krijg je als leerkracht heel wat in handen om de taalvaardigheid van jouw kleuters een stevige basis te geven..


Praktische info:

donderdag 6 februari 2025 | 9u30 - 16u00

Prijs: € 145 per deelnemer - inclusief syllabus, goodiebag en kinderboek naar keuze uit de Clavis conceptwinkel in Herkenrode (ter waarde van maximaal € 25).

Locatie: Willewete educatief centrum, Herkenrodeabdij 4b, 3511 Hasselt (ruime gratis parking)

Doelgroep: leerkrachten 2de en 3de kleuterklas, leerkrachten van het eerste leerjaar zijn ook welkom

Navormer: Annelies Stiers


Annelies Stiers werkte als onderwijzeres in verschillende klassen van de lagere school, maar verloor haar hart helemaal in het eerste leerjaar. Ze werkte als zorgcoördinator, beleidsondersteuner en mentor van startende leerkrachten binnen haar school. Na een BNB Zorgverbreding en Remediërend Leren aan de UCLL ging ze eerst zelf lesgeven in de BNB Zorgverbreding en Remediërend leren. Daarna ging ze deeltijds werken als praktijklector in de hogeschool PXL, waar ze jonge leerkrachten mag meenemen in de didactiek van lezen.

De laatste tijd legt ze zich vooral toe op onderzoeksprojecten op vlak van taal en ouderbetrokkenheid. Ze is freelance vormer voor het CTO. Ze genoot een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer heeft gedeeld met Annelies. Annelies geeft vormingen in educatief centrum Willewete. Vanuit krachtige praktijkverhalen wil ze leerkrachten inspireren, om zo bij te dragen aan goed onderwijs.