De boekenhoeder: Optimaliseer je schoolbib en stimuleer leesbevordering
Zien eten doet eten. Literatuur zichtbaar maken op school als stapsteen om een gedragen leesbeleid uit te bouwen is geen sinecure. Elke leerling heeft nood aan leesbevordering en collega’s hebben nood aan ondersteuning en begeleiding, maar hoe pak je dat aan? Deze nascholing is wetenschappelijk onderbouwd maar geeft je vooral een schat aan evidence- informed praktijkvoorbeelden zodat je onmiddellijk aan de slag kan.
Programma:
Tijdens deze inspiratiesessie leer je hoe je een schoolbibliotheek kan opstarten en uitbouwen tot een gedragen initiatief waarbij ook ex-OKAN-leerlingen hun gading in het aanbod zullen vinden. Een schoolbibliotheek kan nooit een doel op zich zijn: het is het startpunt voor lees- en taalbevorderende acties. Je wordt ondergedompeld in authentieke praktijkvoorbeelden waarin de schoolbib en de vakken Nederlands/PAV als kapstok dienen om leesbevordering uit te dragen over de vakken heen.
Je krijgt een antwoord op de vragen die relevant zijn voor een gedragen leesbeleid: Hoe creëer je een schoolbibliotheek die leerlingen aantrekt? Welke online gratis catalogus gebruik je hier best voor? Welke samenwerkingsvormen zijn mogelijk met de lokale bibliotheek en boekhandel? Wat met het aankoopbeleid? Hoe doe je aan monitoring? Hoe neem je de collega’s mee in dit verhaal? Hoe ondersteun je hen in taalontwikkelend lesgeven? Hoe ga je om met weerstand binnen het team? Wat is goede leesdidactiek?
Daarnaast neem je je eigen leesbeleid onder de loep (beginsituatieanalyse), identificeer je prioriteiten en formuleer je in kerngroepjes acties in een meerjarencyclus. Je krijgt bovendien inzicht in de onderdelen van een visietekst leesbeleid zodat je alle tools in handen hebt voor een makkelijke opstart.
Na het volgen van de inspiratiesessie:
Kan je een schoolbibliotheek uitbouwen en beheren;
Kan je die bib gebruiken als spil voor leesbevorderende projecten en als expertisecentrum voor collega’s;
Voel je je gesterkt door de evidence-informed ervaringen en good practices om een gedragen leesbeleid uit te bouwen;
Ben je geënthousiasmeerd om aan de slag te gaan met de verscheidenheid aan materiaal en ideeën die je onmiddellijk kan implementeren in jouw school.
Deze vorming vindt plaats op de leeszolder van Willewete, boven de Clavis Conceptwinkel. Je kunt er snuisteren tussen de nieuwste boeken en na afloop van de vorming neem jij een boek naar keuze mee naar huis.
Doelgroep
Leesbevordering is niet enkel weggelegd voor taalleerkrachten: iedereen kan hierin een rol spelen want een heterogene stuurgroep heeft de grootste impact en kan sneller zorgen voor een gedragen beleid. Alle stakeholders zijn dan ook welkom: (taal)leerkrachten, schoolbibliothecarissen, middenkader, directie en taalankers.
De inspiratiesessie is op maat van het middelbaar onderwijs maar de transfer naar het lager onderwijs is maar een heel klein stapje.
Voorkennis is niet nodig, we starten bij het begin maar deze sessie kan ook gebruikt worden om je bestaande schoolbib of leesbeleid een nieuw elan te geven..
Praktische info:
maandag 12/01/2026 | 9u30 - 15u30
Prijs: € 145 per deelnemer - inclusief onthaal met koffie en thee, broodjeslunch, syllabus, goodiebag en jeugdboek naar keuze uit de Clavis conceptwinkel in Herkenrode (ter waarde van maximaal € 25).
Locatie: leesbevorderingscentrum Willewete, Herkenrodeabdij 4b, 3511 Hasselt (ruime gratis parking)
Doelgroep: (taal)leerkrachten, schoolbibliothecarissen, middenkader, directie en taalankers uit het secundair onderwijs
Navormer: Nina Kegels
Nina Kegels is leerkracht Nederlands - Engels in het middelbaar onderwijs, zij is de bezieler van de schoolbibliotheek, ze is schoolbibliothecaris en taalcoördinator. Ze is tevens één van de drie drijvende krachten achter het Limburgs Netwerk voor Taalcoördinatoren van het KOV.