Werken met rijke teksten in een kennisrijk curriculum  

Het belang van een rijke kennisbasis is niet meer weg te denken in het nieuwe curriculum. Kennis is nodig om te lezen met begrip.  Bij begrijpend leesonderwijs staat kennisopbouw centraal en dit gaat hand in hand met kennisrijke onderwerpen uit de verschillende leerdomeinen.  

In deze vorming maken we de brug tussen het opbouwen van kennis via kinderliteratuur en lezen met begrip. De nieuwe minimumdoelen zijn hierbij onze leidraad.   

 


Praktische info:

donderdag 5 maart 2026 | 9u30 - 15u30

Prijs: € 145 per deelnemer - inclusief onthaal met koffie en thee, broodjeslunch, syllabus, goodiebag en kinderboek naar keuze uit de Clavis conceptwinkel in Herkenrode (ter waarde van maximaal € 25).

Locatie: leesbevorderingscentrum Willewete, Herkenrodeabdij 4b, 3511 Hasselt (ruime gratis parking)

Doelgroep: leerkrachten van tweede en derde graad lager onderwijs

Navormer: Iene Bocken

Ik schrijf in voor deze vorming

Iene Bocken werkte 10 jaar als leerkracht in het lager onderwijs. In 2019 werd ze uitgeroepen tot Beste Boekenjuf. Vijf jaar lang werkte ze bij OVSG als pedagogisch begeleider waar ze onder andere vormingen rond taal- en leesonderwijs gaf.   

Nu werkt ze als docent aan de opleiding Bachelor Lager Onderwijs (UCLL) en motiveert en stimuleert ze startende leraren om met boeken aan de slag te gaan in de klas. 

Iene is medeauteur van het boek ‘DENK! Leer ze groeien in leesbegrip’ en matchmaker tussen onderwijs en kinder- en jeugdliteratuur op de FB-pagina LEERKRACHT-LEESKRACHT en de instagrampagina leerkracht_leeskracht.