Ken jij het leesproject Kwartiermakers?

16 september, 2019 | 9u00 - 15u30

Prijs: € 120, inclusief catering met broodjeslunch, syllabus, goodiebag en kinderboek naar keuze uit de Clavis conceptwinkel (ter waarde van maximaal € 20)
Navormer: Daniëlle Daniëls

Daniëlle Daniëls is onderwijzeres, remedial teacher en procesbegeleider van kinderen met leesproblemen. Ze heeft heel wat expertise opgebouwd om kinderen, leerkrachten, studenten, ouders en onthaalgezinnen te stimuleren tot voorlezen en lezen. Ze zetelde vele jaren in de jury van de Beste Boekenjuf/meester en geeft advies aan kinderboekenuitgeverijen. Zij is de inhoudelijke trekker van het leesproject ‘Kwartiermakers’.


Aandachtspunten:

  • wetenschappelijk onderzoek rond lezen bespreken

  • werkvormen om kinderen gericht boeken te leren kiezen

  • werkvormen om aan boekpromotie te doen

  • literaire competentie van leerlingen verhogen

  • praktijktips voor zwakke lezers

  • fotomateriaal uit het onderwijsveld bespreken

Voor:

  • leerkrachten lager onderwijs

  • zorgcoördinatoren en directeuren

  • scholen die zich goed willen voorbereiden om volgend schooljaar in te stappen in het leesproject Kwartiermakers


Lezen is cruciaal voor de persoonlijke ontwikkeling. Leesachterstand wordt vrijwel nooit meer goed gemaakt.

De leesvaardigheid van kinderen neemt enorm toe als ze iedere dag een kwartier lezen. Daarom is uitgeverij Zwijsen samen met Clavis Uitgeverij het initiatief gestart om scholen te motiveren iedere dag 15 minuten met de kinderen te lezen. Een leesritueel van een kwartier lezen per dag op school krikt het niveau van kinderen snel op. En met een hoger leesniveau worden andere vakken toegankelijker en kunnen kinderen hun talent beter ontwikkelen.

In deze sessie krijg jij een heleboel praktijk- en boekentips om met kwartiermakers aan de slag te gaan. Je ziet de concrete materialen die zijn uitgewerkt rond kwartiermakers. Je krijgt veel tips om je team voor te bereiden en klaar te stomen om in te stappen in het leesproject Kwartiermakers.


Inschrijvingsformulier: