Kinderen motiveren met boeken als lezen moeilijk gaat

Naar het eerste leerjaar gaan, voor veel kinderen betekent dat leren lezen! En daar hebben de meeste kinderen ontzettend veel zin in. Gelukkig maar! Lezen is immers belangrijk want wie leest, groeit.

Helaas maken een aantal kinderen een moeilijke start in het eerste leerjaar. Een moeizame start heeft een grote invloed op de verdere schoolloopbaan en wordt zelden nog ingehaald. Maar wat als lezen toch echt moeilijk gaat? 

Door het langdurig worstelen met technisch lezen komen sommige leerlingen niet tot leesbegrip. Hoewel zij houden van verhalen en leergierig zijn, wordt lezen een opgave. Eén ding staat vast: kinderen leren lezen door te lezen! De kracht van de leerkracht, de juiste interventies op het juiste moment zijn en een rijk boekenaanbod zijn uitermate belangrijk in de aanpak van leesmoeilijkheden. In deze sessie zullen we aanbevelingen daartoe omzetten naar de klaspraktijk om op die manier de kans op lees – en schoolsucces bij alle kinderen te verhogen. 

Aandachtspunten:

In de voormiddag geven we aandacht aan:

  • De opbouw van een effectieve leesles in het eerste en tweede leerjaar, met de nadruk op alle kinderen actief.

  • Effectieve interventies om het aanvankelijk lezen in het eerste leerjaar en het voortgezet technisch lezen in het tweede leerjaar te ondersteunen.

  • Het opsporen van potentiële risicolezers in het eerste leerjaar. 

  • Het leren registreren, analyseren en interpreteren van lees – en schrijffouten, deze vormen immers de kern van de diagnose en de hoeksteen voor verdere behandeling. 

 In de namiddag word je ondergedompeld in boeken en geven we aandacht aan:

  • Welke boeken moet je zeker in je klasbib hebben om kinderen te motiveren als lezen een opdracht is?

  • Hoe motiveer je ouders om thuis verder te oefenen en hun kind positief te stimuleren?

 Op het einde van deze sessie ga je naar de klas met een hoofd vol boekentips, tal van leuke werkvormen die je direct kan inzetten en waar ouders thuis mee aan de slag kunnen.


Praktische info:

vrijdag 24 april 2026 | 9u00 - 16u00

Prijs: € 145 per deelnemer - inclusief onthaal met koffie en thee, broodjeslunch, syllabus, goodiebag en kinderboek naar keuze uit de Clavis conceptwinkel in Herkenrode (ter waarde van maximaal € 25).

Locatie: leesbevorderingscentrum Willewete, Herkenrodeabdij 4b, 3511 Hasselt (ruime gratis parking)

Doelgroep: leerkrachten van de 1ste graad lager onderwijs

Navormers: Annelies Stiers (voormiddag) en Klara Vrolix (namiddag)


Annelies Stiers werkte als onderwijzeres in verschillende klassen van de lagere school, maar verloor haar hart helemaal in het eerste leerjaar. Ze werkte als zorgcoördinator, beleidsondersteuner en mentor van startende leerkrachten binnen haar school. Na een BNB Zorgverbreding en Remediërend Leren aan de UCLL ging ze eerst zelf lesgeven in de BNB Zorgverbreding en Remediërend leren. Daarna ging ze deeltijds werken als praktijklector in de hogeschool PXL, waar ze jonge leerkrachten mag meenemen in de didactiek van lezen.

De laatste tijd legt ze zich vooral toe op onderzoeksprojecten op vlak van taal en ouderbetrokkenheid. Ze is freelance vormer voor het CTO. Ze genoot een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer heeft gedeeld met Annelies. Annelies geeft vormingen in leesbevorderingscentrum Willewete. Vanuit krachtige praktijkverhalen wil ze leerkrachten inspireren, om zo bij te dragen aan goed onderwijs.  

Klara Vrolix volgde na haar opleiding maatschappelijk werk de tweejarige opleiding ‘Educatief en pedagogisch werken met laaggeschoolde volwassenen’. Ze gaf vijf jaar Nederlandse les aan laaggeschoolde volwassenen. Hier ervaarde ze welke impact laaggeletterdheid heeft op mensen hun hele leven. Dat motiveerde haar om rond leesbevordering en leesmotivatie met kinderen aan de slag te gaan.

Sinds 2007 werkt ze als educatief medewerker in de bibliotheek, waar ze leerkrachten coacht en ondersteunt in taal- en leesbeleid en leesbevorderende activiteiten voor kinderen organiseert. Om zich nog verder te verdiepen volgde ze het postgraduaat leescoach en deed ze een intensief begeleidingstraject rond lezen en taal met verschillende scholen. Ze genoot een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer heeft gedeeld met Klara.

Klara wil haar praktijkervaring vanuit de bibliotheek en vanuit de begeleiding van scholen delen met leerkrachten in de vormingen die ze geeft, om zo het leesvuur aan te wakkeren.