Haal meer uit bibliotheekbezoeken met je klas

Leesmotivatie is dé sleutel om kinderen liever en beter te laten lezen! Om kinderen te motiveren, is keuzevrijheid van groot belang. Een bibliotheekbezoek is om die reden van cruciaal belang! Op die manier betrek je de leerlingen bij de invulling van je boekenhoek.

Merk je tijdens bibliotheekbezoeken dat de kinderen niet kunnen kiezen in dat massale aanbod? Hoe maak je hen keuzevaardig? Hoe maak je een  bibliotheekbezoek zinvol en hoe zorg je ervoor dat het jouw leerlingen prikkelt om liever te lezen?

In deze sessie krijg je handvaten om in te spelen op de leesmotivatie van je leerlingen Je krijgt ook werkvormen om een bibliotheekbezoek zinvol in te vullen en je ontdekt hoe je de keuzevaardigheid van kinderen kan bevorderen.

Bovendien krijg je tal van tips om van jouw boekenhoek in de klas een minibib te maken en deze te laten leven, zodat kinderen maximaal gestimuleerd worden om te lezen.


Praktische info:

donderdag 14 december 2023 | 9u30 - 16u00

Prijs: € 145 per deelnemer - inclusief onthaal met koffie en thee, broodjeslunch, syllabus, goodiebag en kinderboek naar keuze uit de Clavis conceptwinkel in Brugge (ter waarde van maximaal € 25).

Locatie: Bibliotheek De Biekorf, Kuipersstraat 3, 8000 Brugge (ondergrondse parking onder de bibliotheek)

Doelgroep: Kwartiermakers - leerkrachten 1ste, 2de en 3de graad

Navormer: Klara Vrolix


Klara Vrolix volgde na haar opleiding maatschappelijk werk de tweejarige opleiding ‘Educatief en pedagogisch werken met laaggeschoolde volwassenen’. Ze gaf vijf jaar Nederlandse les aan laaggeschoolde volwassenen. Hier ervaarde ze welke impact laaggeletterdheid heeft op mensen hun hele leven. Dat motiveerde haar om rond leesbevordering en leesmotivatie met kinderen aan de slag te gaan.

Sinds 2007 werkt ze als educatief medewerker in de bibliotheek, waar ze leerkrachten coacht en ondersteunt in taal- en leesbeleid en leesbevorderende activiteiten voor kinderen organiseert. Om zich nog verder te verdiepen volgde ze het postgraduaat leescoach en deed ze een intensief begeleidingstraject rond lezen en taal met verschillende scholen. De voorbije maanden genoot ze een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer heeft gedeeld met Klara.

Vanaf dit schooljaar wil Klara graag haar praktijkervaring vanuit de bibliotheek en vanuit de begeleiding van scholen in navormingen delen met leerkrachten, om zo het leesvuur aan te wakkeren.