Strips: méér dan plaatjes

Strips kampen met veel vooroordelen: taalarm, kinderachtig, niet leesbevorderend ... In deze vorming kom je te weten dat strips net héél leesbevorderend kunnen werken en sterk kunnen inspelen op de leesmotivatie van leerlingen. In onze huidige samenleving is beeldtaal niet weg te denken. En laat de beelden en illustraties in combinatie met tekst, nu net de basis zijn van strips.

Je leert over verschillende vormen van geletterdheid, je maakt uitgebreid kennis met een divers aanbod aan strips, je leert inspelen op de leesmotivatie van kinderen en je krijgt bovendien een aantal inspirerende en bruikbare werkvormen mee naar de klas.


Praktische info:

woensdag 13 december 2023 | 9u00 - 12u00

Prijs: € 110 per deelnemer - inclusief syllabus, goodiebag en kinderboek naar keuze uit de Clavis conceptwinkel in Brugge (ter waarde van maximaal € 25).

Locatie: Bibliotheek De Biekorf, Kuipersstraat 3, 8000 Brugge (ondergrondse parking onder de bibliotheek)

Doelgroep: Kwartiermakers - leerkrachten 2de en 3de graad

Navormer: Klara Vrolix


Klara Vrolix volgde na haar opleiding maatschappelijk werk de tweejarige opleiding ‘Educatief en pedagogisch werken met laaggeschoolde volwassenen’. Ze gaf vijf jaar Nederlandse les aan laaggeschoolde volwassenen. Hier ervaarde ze welke impact laaggeletterdheid heeft op mensen hun hele leven. Dat motiveerde haar om rond leesbevordering en leesmotivatie met kinderen aan de slag te gaan.

Sinds 2007 werkt ze als educatief medewerker in de bibliotheek, waar ze leerkrachten coacht en ondersteunt in taal- en leesbeleid en leesbevorderende activiteiten voor kinderen organiseert. Om zich nog verder te verdiepen volgde ze het postgraduaat leescoach en deed ze een intensief begeleidingstraject rond lezen en taal met verschillende scholen. De voorbije maanden genoot ze een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer heeft gedeeld met Klara.

Vanaf dit schooljaar wil Klara graag haar praktijkervaring vanuit de bibliotheek en vanuit de begeleiding van scholen in navormingen delen met leerkrachten, om zo het leesvuur aan te wakkeren.