MILO wil lezen: lezen en luisteren hand in hand

Hoe kan je leerlingen in de eerste graad motiveren met voorlezen als het lezen moeilijk gaat?

Resultaten uit recent onderzoek tonen ons dat het niveau van begrijpend lezen in ons lager en secundair onderwijs nog steeds achteruit blijft gaan. Het is een misvatting te denken dat het begrijpend leesonderwijs start op het moment dat leerlingen zelf leren lezen alsook eindigt het begrijpend luisteren niet waar lezen start! Begrijpend luisteren is immers een belangrijke bouwsteen van begrijpend lezen. De kern van tekstbegrip is het kunnen leggen van verbanden binnen en buiten de tekst, of die nu wordt gelezen of voorgelezen.  Door middel van begrijpend luisteren kunnen strategieën worden getraind die noodzakelijk zijn voor begrijpend lezen. Voorlezen en voordoen hoe je teksten leest, versterkt het leesbegrip én de motivatie van alle leerlingen maar in het bijzonder van leerlingen met leesmoeilijkheden.  

MILO staat voor Motiverend Inclusief Leesonderwijs en is een speerpuntproject van PXL Onderwijsinnovatie. MILO wil een stevige basis leggen voor kwaliteitsvol, inclusief leesonderwijs op maat van elk kind. 

In deze sessie bekijken we hoe we voorlezen als tool kunnen gebruiken om het leesbegrip en –motivatie van leerlingen aan te wakkeren wanneer hun leestechniek nog beperkt is. Na deze sessie ga je naar huis met een rugzakje vol praktische tips en enkele kant-en-klare voorleesfiches uit MILO’s boekenkoffer om in de klas te gebruiken.  

 Ben je een leerkracht van de eerste graad, zorgleerkracht, ondersteuner, zorgcoördinator of schoolleider van het basisonderwijs en wil je ook duiken in de wereld van het voorlezen? Schrijf je zeker in voor deze sessie! 


Praktische info:

woensdag 19 februari 2025 | 9u00 - 12u00

Prijs: € 110 per deelnemer - inclusief syllabus, goodiebag en kinderboek naar keuze uit de Clavis conceptwinkel in Herkenrode (ter waarde van maximaal € 25).

Locatie: Willewete educatief centrum, Herkenrodeabdij 4b, 3511 Hasselt (ruime gratis parking)

Doelgroep: leerkrachten van de 1ste graad, zorgleerkrachten

Navormers: Annelies Stiers en Jana Banting


Annelies Stiers werkte als onderwijzeres in verschillende klassen van de lagere school, maar verloor haar hart helemaal in het eerste leerjaar. Ze werkte als zorgcoördinator, beleidsondersteuner en mentor van startende leerkrachten binnen haar school. Na een BNB Zorgverbreding en Remediërend Leren aan de UCLL ging ze eerst zelf lesgeven in de BNB Zorgverbreding en Remediërend leren. Daarna ging ze deeltijds werken als praktijklector in de hogeschool PXL, waar ze jonge leerkrachten mag meenemen in de didactiek van lezen.

De laatste tijd legt ze zich vooral toe op onderzoeksprojecten op vlak van taal en ouderbetrokkenheid. Ze is freelance vormer voor het CTO. Ze genoot een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer heeft gedeeld met Annelies.

Annelies wil vanuit krachtige praktijkverhalen leerkrachten inspireren, om zo bij te dragen aan goed onderwijs.