Naar een leesvisie op school

In deze navorming willen we scholen via een concreet stappenplan inspireren om aan de slag te gaan met een leesbeleid.

Heel wat gemotiveerde scholen gaan enthousiast aan de slag met leesbevorderende acties in hun klaspraktijk. Het lijkt echter een hele klus om een gestructureerd leesbeleid uit te werken. In deze navorming bekijken we daarom stapsgewijs hoe je een leesbeleidsplan kan opstellen op maat van jouw school.


Praktische info:

woensdag 4 februari 2026 | 9u00 - 12u00

Prijs: € 110 per deelnemer - inclusief onthaal met koffie en thee, syllabus, goodiebag en kinderboek naar keuze uit de Clavis conceptwinkel in Herkenrode (ter waarde van maximaal € 25).

Locatie: leesbevorderingscentrum Willewete, Herkenrodeabdij 4b, 3511 Hasselt (ruime gratis parking)

Doelgroep: zorgleerkrachten, leerkrachten basisonderwijs en leraren eerste graad secundair onderwijs

Navormer: Annelies Stiers


Annelies Stiers werkte als onderwijzeres in verschillende klassen van de lagere school, maar verloor haar hart helemaal in het eerste leerjaar. Ze werkte als zorgcoördinator, beleidsondersteuner en mentor van startende leerkrachten binnen haar school. Na een BNB Zorgverbreding en Remediërend Leren aan de UCLL ging ze eerst zelf lesgeven in de BNB Zorgverbreding en Remediërend leren. Daarna ging ze deeltijds werken als praktijklector in de hogeschool PXL, waar ze jonge leerkrachten mag meenemen in de didactiek van lezen.

De laatste tijd legt ze zich vooral toe op onderzoeksprojecten op vlak van taal en ouderbetrokkenheid. Ze is freelance vormer voor het CTO. Ze genoot een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer heeft gedeeld met Annelies. Annelies geeft vormingen in het leesbevorderingscentrum Willewete. Vanuit krachtige praktijkverhalen wil ze leerkrachten inspireren, om zo bij te dragen aan goed onderwijs.