Sterke lezers uitdagen met bekroonde boeken

Heb je sterke lezers in je klas? Dan lijkt het alsof deze kinderen vanzelf hun weg zullen vinden in lezen en boeken. Toch is het van groot belang om ervoor te zorgen dat ook deze lezers uitgedaagd en gemotiveerd worden. Want wie niet wordt uitgedaagd, haakt af.

In deze sessie besteden we aandacht aan de verschillende lezersprofielen en hoe je hen blijvend kan motiveren om meer en beter te lezen.

We werken rond bekroonde boeken en hoe je deze toegankelijk kan maken voor je klas. Je zal verrast worden, want deze boeken zullen ook de zwakkere lezers zeker kunnen boeien. Je gaat na deze sessie terug naar de klas met veel inspiratie en praktische werkvormen.


Praktische info:

donderdag 26 oktober 2023 | 9u30 - 16u00

Prijs: € 145 per deelnemer - inclusief syllabus, goodiebag en kinderboek naar keuze uit de Clavis conceptwinkel in Herkenrode (ter waarde van maximaal € 25).

Locatie: Willewete educatief centrum, Herkenrodeabdij 4b, 3511 Hasselt (ruime gratis parking)

Doelgroep: leerkrachten 2de en 3de graad

Navormer: Klara Vrolix


Klara Vrolix volgde na haar opleiding maatschappelijk werk de tweejarige opleiding ‘Educatief en pedagogisch werken met laaggeschoolde volwassenen’. Ze gaf vijf jaar Nederlandse les aan laaggeschoolde volwassenen. Hier ervaarde ze welke impact laaggeletterdheid heeft op mensen hun hele leven. Dat motiveerde haar om rond leesbevordering en leesmotivatie met kinderen aan de slag te gaan.

Sinds 2007 werkt ze als educatief medewerker in de bibliotheek, waar ze leerkrachten coacht en ondersteunt in taal- en leesbeleid en leesbevorderende activiteiten voor kinderen organiseert. Om zich nog verder te verdiepen volgde ze het postgraduaat leescoach en deed ze een intensief begeleidingstraject rond lezen en taal met verschillende scholen. De voorbije maanden genoot ze een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer heeft gedeeld met Klara.

Vanaf dit schooljaar wil Klara graag haar praktijkervaring vanuit de bibliotheek en vanuit de begeleiding van scholen in navormingen delen met leerkrachten, om zo het leesvuur aan te wakkeren.