Naar een MEER talig milieu voor élke kleuter (Taalrijk Kansrijk)

Deze sessie kadert in het project ‘Taalrijk Kansrijk: een MEER talig milieu voor élke kleuter? It’s not rocket science!’. In dat project zorgen we voor een taalrijk milieu voor élke kleuter, zowel op school als thuis. We werken aan dat milieu met een drietrapsraket: aangedreven door academisch optimisme, van MEER talig vertellen, over MEER talig praten tot alledaags MEER talig. MEER staat niet alleen voor méér tijd om met taal bezig te zijn, maar ook voor méér kwaliteit in die taalervaringen. Het begrip verwijst bovendien naar de meertalige context die nu eenmaal een realiteit is in veel klassen.

Navormer Annelies Stiers neemt je mee in:

  • trap 1: ‘MEER talig vertellen’. Je maakt kennis met de didactiek van het MEER talig vertellen met ouders. We ontwerpen ook samen een boekentasbriefje om het verhaal verder te doen leven thuis.

  • trap 2: ‘MEER talig praten’. Je maakt kennis met de tien ontwikkelde praatplaten vol spiegels en ramen voor kleuters. Je verdiept je ook in het gebruik van de boekentasbriefjes om de praatplaten thuis verder te doen leven.

  • trap 3: ‘alledaags MEER talig’. Je leert werken met de High Five, vijf eenvoudige tips om kwaliteitsvolle interactie tussen ouder en kind te bevorderen. Je bestudeert enkele concrete activiteiten om in te zetten op warm partnerschap met ouders om zo samen talig aan de slag te gaan.

 

Praktische info:

woensdag 24 september 2025 | 9u00 - 12u00

Prijs: € 110 per deelnemer - inclusief onthaal met koffie en thee, syllabus, goodiebag en kinderboek naar keuze uit de Clavis conceptwinkel in Herkenrode (ter waarde van maximaal € 25).

Locatie: Willewete educatief centrum, Herkenrodeabdij 4b, 3511 Hasselt (ruime gratis parking)

Doelgroep: leerkrachten kleuteronderwijs

Navormer: Annelies Stiers


Annelies Stiers werkte als onderwijzeres in verschillende klassen van de lagere school, maar verloor haar hart helemaal in het eerste leerjaar. Ze werkte als zorgcoördinator, beleidsondersteuner en mentor van startende leerkrachten binnen haar school. Na een BNB Zorgverbreding en Remediërend Leren aan de UCLL ging ze eerst zelf lesgeven in de BNB Zorgverbreding en Remediërend leren. Daarna ging ze deeltijds werken als praktijklector in de hogeschool PXL, waar ze jonge leerkrachten mag meenemen in de didactiek van lezen.

De laatste tijd legt ze zich vooral toe op onderzoeksprojecten op vlak van taal en ouderbetrokkenheid. Ze is freelance vormer voor het CTO. Ze genoot een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer heeft gedeeld met Annelies. Annelies geeft vormingen in het leesbevorderingscentrum Willewete. Vanuit krachtige praktijkverhalen wil ze leerkrachten inspireren, om zo bij te dragen aan goed onderwijs.