Voldoende gecijferd naar het eerste leerjaar met de juiste boeken

KLEUTER-WIJS - Rekenwijs: Van Cijfers naar Rekenen in de kleuterklas

Bouw vandaag aan het rekenbrein van morgen!

Rekenen begint niet pas in het eerste leerjaar — het fundament wordt gelegd in de kleuterklas. Tijdens deze praktijkgerichte opleiding ontdek je hoe je spelenderwijs aan de slag kunt gaan met gecijferdheid bij jonge kinderen.

·       Hoe ontwikkel je een sterk getalbegrip bij kleuters?

·       Hoe herken je rekenkansen in spel, hoekenwerk en dagelijkse routines?

·       Hoe differentieer je op een natuurlijke manier binnen je klasgroep?

Je krijgt heldere inzichten en inspirerende voorbeelden die je meteen kunt toepassen in je klaspraktijk. Deze opleiding versterkt niet alleen jouw vakmanschap, maar ook het zelfvertrouwen en de rekenvaardigheid van je kleuters.

In de voormiddag geven we een boeiende theoretische uiteenzetting waarin we de basisprincipes van gecijferdheid en de ontwikkelingslijnen bij jonge kinderen onder de loep nemen. Je krijgt inzicht in wat kleuters nodig hebben om rekenvaardig te worden.

In de namiddag vertalen we de theorie naar de praktijk met inspirerende voorbeelden, concrete werkvormen en spelideeën die je meteen kunt toepassen in je eigen klas.

Deze opleiding maakt deel uit van de tweedelige reeks KLEUTER-WIJS.  Het eerste luik is de opleiding “voldoende geletterd naar het eerste leerjaar met de juiste boeken”. De opleidingen zijn ook los van elkaar te volgen.


Praktische info:

vrijdag 30 januari 2026 | 9u00 - 16u00

Prijs: € 145 per deelnemer - inclusief onthaal met koffie en thee, broodjeslunch, syllabus, goodiebag en kinderboek naar keuze uit de Clavis conceptwinkel in Herkenrode (ter waarde van maximaal € 25).

Locatie: leesbevorderingscentrum Willewete, Herkenrodeabdij 4b, 3511 Hasselt (ruime gratis parking)

Doelgroep: leerkrachten 2de en 3de kleuterklas en leerkrachten eerste leerjaar

Navormers: An Thijs en Klara Vrolix


An Thijs is al meer dan 18 jaar actief als logopediste en werkt dagelijks met kinderen met een leerstoornis, een taalachterstand of een meertalige achtergrond. Doorheen de jaren volgde An heel wat extra opleidingen en bijscholingen om haar kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen. Ze genoot een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer deelde met An.

Het is Ans grootste wens om het lezen en voorlezen te stimuleren en daarbij nog wat extra aandacht te besteden aan de kinderen die moeilijker tot lezen komen.

Klara Vrolix volgde na haar opleiding maatschappelijk werk de tweejarige opleiding ‘Educatief en pedagogisch werken met laaggeschoolde volwassenen’. Ze gaf vijf jaar Nederlandse les aan laaggeschoolde volwassenen. Hier ervaarde ze welke impact laaggeletterdheid heeft op mensen hun hele leven. Dat motiveerde haar om rond leesbevordering en leesmotivatie met kinderen aan de slag te gaan.

Sinds 2007 werkt ze als educatief medewerker in de bibliotheek, waar ze leerkrachten coacht en ondersteunt in taal- en leesbeleid en leesbevorderende activiteiten voor kinderen organiseert. Om zich nog verder te verdiepen volgde ze het postgraduaat leescoach en deed ze een intensief begeleidingstraject rond lezen en taal met verschillende scholen. Ze genoot een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer heeft gedeeld met Klara.

Klara wil graag haar praktijkervaring vanuit de bibliotheek en vanuit de begeleiding van scholen in navormingen delen met leerkrachten, om zo het leesvuur aan te wakkeren.