Voldoende geletterd naar het eerste leerjaar met de juiste boeken
KLEUTER-WIJS - Taalwijs: Van Woorden naar Lezen in de kleuterklas
Werk vandaag aan de geletterde wereld van morgen!
De weg naar vlot lezen en schrijven begint al in de kleuterklas. Met de juiste aanpak kun jij als kleuterleerkracht het taalbewustzijn van jonge kinderen spelenderwijs versterken. Deze opleiding biedt jou een stevige basis om geletterdheid doordacht én met plezier te integreren in je klaspraktijk.
Het PIRLS-onderzoek (Progress in International Reading Literacy Study) heeft aangetoond dat de geletterdheid van kinderen sterk beïnvloed wordt door de kwaliteit van onderwijs in de vroege jaren. Kleuters die in een rijke taalomgeving opgroeien, ontwikkelen betere lees- en schrijfvaardigheden op latere leeftijd. Jij kunt dus écht het verschil maken!
· Hoe ontwikkel je fonologisch bewustzijn bij kleuters?
· Welke rol speelt interactie, woordenschat en verhaalbegrip in de taalontwikkeling?
· Hoe maak je van je klas een rijke, talige leeromgeving?
In de voormiddag geven we een heldere theoretische uiteenzetting over de bouwstenen van geletterdheid in de kleuterklas. We duiken in de taalontwikkeling van jonge kinderen en reiken onderbouwde inzichten aan over hoe je hun taalvaardigheid doelgericht kunt stimuleren.
In de namiddag word je ondergedompeld in een zee van boeken. Welke boeken kan je inzetten om te werken aan de geletterdheid van de kleuters? Hoe kan je boeken inzetten in elke hoek? Hoe motiveer je ouders om ook thuis met geletterdheid aan de slag te gaan?
Je gaat naar de klas met een hoofd vol boekentips en tal van leuke werkvormen die je direct kan inzetten en waar ook ouders thuis mee aan de slag kunnen.
Deze opleiding maakt deel uit van de tweedelige reeks KLEUTER-WIJS. Het tweede luik is de opleiding “voldoende gecijferd naar het eerste leerjaar met de juiste boeken”. De opleidingen zijn ook los van elkaar te volgen.
Praktische info:
vrijdag 7 november 2025 | 9u00 - 16u00
Prijs: € 145 per deelnemer - inclusief onthaal met koffie en thee, broodjeslunch, syllabus, goodiebag en kinderboek naar keuze uit de Clavis conceptwinkel in Herkenrode (ter waarde van maximaal € 25).
Locatie: leesbevorderingscentrum Willewete, Herkenrodeabdij 4b, 3511 Hasselt (ruime gratis parking)
Doelgroep: leerkrachten 2de en 3de kleuterklas en leerkrachten eerste leerjaar
Navormers: An Thijs en Klara Vrolix
TIP:
Mogelijk hebt u ook interesse in deze vorming:
Voldoende gecijferd naar het eerste leerjaar met de juiste boeken
An Thijs is al meer dan 18 jaar actief als logopediste en werkt dagelijks met kinderen met een leerstoornis, een taalachterstand of een meertalige achtergrond. Doorheen de jaren volgde An heel wat extra opleidingen en bijscholingen om haar kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen. Ze genoot een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer deelde met An.
Het is Ans grootste wens om het lezen en voorlezen te stimuleren en daarbij nog wat extra aandacht te besteden aan de kinderen die moeilijker tot lezen komen.
Klara Vrolix volgde na haar opleiding maatschappelijk werk de tweejarige opleiding ‘Educatief en pedagogisch werken met laaggeschoolde volwassenen’. Ze gaf vijf jaar Nederlandse les aan laaggeschoolde volwassenen. Hier ervaarde ze welke impact laaggeletterdheid heeft op mensen hun hele leven. Dat motiveerde haar om rond leesbevordering en leesmotivatie met kinderen aan de slag te gaan.
Sinds 2007 werkt ze als educatief medewerker in de bibliotheek, waar ze leerkrachten coacht en ondersteunt in taal- en leesbeleid en leesbevorderende activiteiten voor kinderen organiseert. Om zich nog verder te verdiepen volgde ze het postgraduaat leescoach en deed ze een intensief begeleidingstraject rond lezen en taal met verschillende scholen. Ze genoot een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer heeft gedeeld met Klara.
Klara wil graag haar praktijkervaring vanuit de bibliotheek en vanuit de begeleiding van scholen in navormingen delen met leerkrachten, om zo het leesvuur aan te wakkeren.