Voldoende geletterd naar het eerste leerjaar

Een groot aantal kinderen verliest hun motivatie in het lezen door een moeilijke start in het eerste leerjaar. Aangezien het lezen eigenlijk dé belangrijkste vaardigheid is die verworven wordt, geeft PIRLS aanbevelingen om het leren lezen doelgericht te ondersteunen vanaf de kleuterschool. Een slechte start op het gebied van lezen blijft namelijk lang nazinderen in de verdere schoolcarrière van de leerling. 

In de voormiddag krijg je een heleboel praktijkgerichte tips om je kleuters op een doelgerichte, efficiënte en speelse manier te laten ontwikkelen naar een betere geletterdheid zodat ze een stevige basis hebben om het eerste leerjaar aan te vangen. 

In de namiddag word je ondergedompeld in een zee van boeken en krijg je tips rond ouderbetrokkenheid. Welke boeken kan je inzetten om te werken aan de geletterdheid van de kleuters? Hoe kan je boeken inzetten in élke hoek? En hoe motiveer je ouders om ook thuis met geletterdheid aan de slag te gaan?

Je gaat na deze sessie terug naar de klas met een hoofd vol boekentips en tal van leuke werkvormen die je direct kan inzetten in de klas en waar ook ouders thuis mee aan de slag kunnen.


Praktische info:

Deze sessie wordt 2 x georganiseerd:

  • vrijdag 24 januari 2025 | 9u00 - 16u00 = VOLZET

  • vrijdag 31 januari 2025 | 9u00 - 16u00

Prijs: € 145 per deelnemer - inclusief onthaal met koffie en thee, broodjeslunch, syllabus, goodiebag en kinderboek naar keuze uit de Clavis conceptwinkel in Herkenrode (ter waarde van maximaal € 25).

Locatie: Willewete educatief centrum, Herkenrodeabdij 4b, 3511 Hasselt (ruime gratis parking)

Doelgroep: leerkrachten 2de en 3de kleuterklas

Navormers: An Thijs en Klara Vrolix


An Thijs is al meer dan 18 jaar actief als logopediste en werkt dagelijks met kinderen met een leerstoornis, een taalachterstand of een meertalige achtergrond. Doorheen de jaren volgde An heel wat extra opleidingen en bijscholingen om haar kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen. Ze genoot een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer deelde met An.

Het is Ans grootste wens om het lezen en voorlezen te stimuleren en daarbij nog wat extra aandacht te besteden aan de kinderen die moeilijker tot lezen komen.

Klara Vrolix volgde na haar opleiding maatschappelijk werk de tweejarige opleiding ‘Educatief en pedagogisch werken met laaggeschoolde volwassenen’. Ze gaf vijf jaar Nederlandse les aan laaggeschoolde volwassenen. Hier ervaarde ze welke impact laaggeletterdheid heeft op mensen hun hele leven. Dat motiveerde haar om rond leesbevordering en leesmotivatie met kinderen aan de slag te gaan.

Sinds 2007 werkt ze als educatief medewerker in de bibliotheek, waar ze leerkrachten coacht en ondersteunt in taal- en leesbeleid en leesbevorderende activiteiten voor kinderen organiseert. Om zich nog verder te verdiepen volgde ze het postgraduaat leescoach en deed ze een intensief begeleidingstraject rond lezen en taal met verschillende scholen. Ze genoot een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer heeft gedeeld met Klara.

Klara wil graag haar praktijkervaring vanuit de bibliotheek en vanuit de begeleiding van scholen in navormingen delen met leerkrachten, om zo het leesvuur aan te wakkeren.