Voorlezen aan baby’s en peuters, een vliegende start voor taal én emotie
Voorlezen aan baby’s en peuters, is dat niet wat vroeg? Helemaal niet! Hoe jonger je begint, hoe groter de impact. Voorlezen vanaf de eerste levensmaanden stimuleert niet alleen de woordenschat en taalontwikkeling, maar draagt ook bij aan de sociale en emotionele groei van jonge kinderen.
In deze inspirerende opleiding ontdek je:
Hoe je voorleest op maat van elke leeftijdsfase, van pasgeboren baby tot nieuwsgierige peuter.
Welke boeken écht werken bij jonge kinderen – van knisperboekjes tot kleurrijke prentenboeken.
Hoe je verrassende werkvormen inzet, zoals kamishibai of sensorisch voorlezen, om kinderen op een andere manier te prikkelen en betrekken.
Maar daar stopt het niet. We gaan ook in op:
Het inrichten van een rijke en uitnodigende leesomgeving binnen de kinderopvang.
Ouderbetrokkenheid: hoe je ouders meekrijgt in het voorleesverhaal en hen het belang van (voor)lezen laat ervaren.
Geef kinderen van jongs af aan de kracht van taal mee. Zet vandaag de eerste stap naar een taalrijke toekomst!
Praktische info:
zaterdag 30 mei 2026 | 9u00 - 12u00
Prijs: € 110 per deelnemer - inclusief onthaal met koffie en thee, syllabus, goodiebag en kinderboek naar keuze uit de Clavis conceptwinkel in Herkenrode (ter waarde van maximaal € 25).
Locatie: leesbevorderingscentrum Willewete, Herkenrodeabdij 4b, 3511 Hasselt (ruime gratis parking)
Doelgroep: onthaalouders, medewerkers van crèches, kinderverzorgers
Navormers: An Thijs en Klara Vrolix
An Thijs is al meer dan 18 jaar actief als logopediste en werkt dagelijks met kinderen met een leerstoornis, een taalachterstand of een meertalige achtergrond. Doorheen de jaren volgde An heel wat extra opleidingen en bijscholingen om haar kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen. Ze genoot een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer deelde met An.
Het is Ans grootste wens om het lezen en voorlezen te stimuleren en daarbij nog wat extra aandacht te besteden aan de kinderen die moeilijker tot lezen komen.
Klara Vrolix volgde na haar opleiding maatschappelijk werk de tweejarige opleiding ‘Educatief en pedagogisch werken met laaggeschoolde volwassenen’. Ze gaf vijf jaar Nederlandse les aan laaggeschoolde volwassenen. Hier ervaarde ze welke impact laaggeletterdheid heeft op mensen hun hele leven. Dat motiveerde haar om rond leesbevordering en leesmotivatie met kinderen aan de slag te gaan.
Sinds 2007 werkt ze als educatief medewerker in de bibliotheek, waar ze leerkrachten coacht en ondersteunt in taal- en leesbeleid en leesbevorderende activiteiten voor kinderen organiseert. Om zich nog verder te verdiepen volgde ze het postgraduaat leescoach en deed ze een intensief begeleidingstraject rond lezen en taal met verschillende scholen. Ze genoot een opleiding bij Daniëlle Daniëls, die haar jarenlange expertise als leesbevorderaar en navormer heeft gedeeld met Klara.
Klara wil graag haar praktijkervaring vanuit de bibliotheek en vanuit de begeleiding van scholen in navormingen delen met leerkrachten, om zo het leesvuur aan te wakkeren.
